Ameliyat öncesi ne yapmalıyım?

• Ameliyat öncesinde anestezi (narkoz) işleminin güvenle gerçekleşmesi için midenizin en az 6 saat süreyle boş olması gerekir. Bu yüzden ameliyattan bir gün önce gece 24’ten sonra bir şey yiyip içmemeniz ve ameliyat sabahı aç karnına hastaneye gelmeniz uygun olacaktır. Her gün düzenli aldığınız (tansiyon ilacı gibi) ilaçlar var ise, bunları doktorunuza danışarak çok az su ile alabilirsiniz.
  • Kan sulandırıcı ilaçlar (Aspirin, Coumadine, Plavix gibi) alıyorsanız ameliyattan bir hafta önce bu ilaçların kesilmesi ya da dozunun ayarlanması gerekir. Mutlaka doktorunuzu aldığınız ilaçlar konusunda bilgilendirmelisiniz.
  • Bilinen bir ilaç allerjiniz var ise doktorunuzu bilgilendirmelisiniz.
  • Hastaneye gelirken üzerinizde saat, kolye, yüzük, küpe gibi metal eşyalar bulundurmamalı veya ameliyat öncesinde bunları çıkartmalısınız.
  • Ameliyat öncesinde yapılan bütün laboratuar tetkiklerinizi, röntgen, tomografi ve manyetik rezonans görüntüleme filmlerini yanınızda getirmeyi unutmayınız.
  • Diz veya ayak bileğinizden ameliyat olacaksanız, yanınızda bir şort getirmeniz rehabilitasyonu kolaylaştıracaktır.

Ne tip bir anestezi uygulanacak?

Ameliyat sırasında ne tip bir anestezi uygulanacağına, ameliyat öncesinde sizinle görüşecek olan anestezi uzmanı ile birlikte karar verebilirsiniz. Yapılacak işlemin tipine, bölgesine ve ameliyat süresine bağlı olarak, anestezi uzmanınız sizin için en uygun ve konforlu anestezi şekli hakkında bilgi verecektir. Ameliyatınız lokal, bölgesel (spinal, epidural, aksiller bloklar) veya genel anestezi ile yapılabilir.

Ameliyat sonrası ağrı için ne yapılacak?

Ameliyat sonrası ağrı kontrolü seçenekleri hakkında anestezi uzmanından bilgi alabilirsiniz. Basit işlemlerden sonra sadece damardan veya kas içine verilen ağrı kesiciler yeterli olurken, daha kapsamlı ameliyatlar sonrasında damardan veya epidural yoldan yerleştirilecek olan kateterler ve bir ilaç pompası kullanılarak sürekli ağrı kontrolü sağlanabilir.

Hastaneden taburcu olduktan sonra ne yapmalıyım?

Hastaneden taburcu olduktan sonra doktorunuz tarafından reçete edilen ilaçları düzenli bir şekilde kullanmalısınız. Taburcu olurken ne zaman kontrol muayenesine geleceğiniz ve dikişlerinizin ne zaman alınacağı hakkında bilgi verilecektir. Ameliyatın cinsi ve yerine göre, dikişleriniz bir ila iki hafta içinde alınabilir.

Aksi söylenmediği takdirde, ameliyat bölgesinin suyla temas etmemesi gerekir. Bu yüzden temizlik ihtiyacınızı süngerle silinerek ve pansumanınızı ıslatmadan karşılamanız gerekir. Bazı durumlarda, streç film ile pansumanın üzeri sarılarak kısa duşlar yapılabilir. Doktorunuz bu konuda size bilgi verecektir. Benzer şekilde, eğer ameliyat bölgeniz alçıya alınmışsa, bunun suyla temas etmemesi gerekir. Alçınızda herhangi bir yumuşama veya bozulma olursa, doktorunuzu haberdar ederek değişmesini sağlamalısınız.

Ameliyat sonrası size verilecek olan egzersizler, sizin daha çabuk günlük yaşama veya spora dönmeniz açısından önemlidir. Bunları ihmal etmeden, belirtilen süre ve sayıda yapmanız başarılı bir sonuç için çok önemlidir.